moonshriek.blogg.se

My gaming blog about nerd stuff!

Blood Bowl

Kategori: Allmänt

På söndag är det dags för min tredje match i klubbens Blood Bowl liga. Har förlorat dom två första matcherna men hoppas väl på vinst nu, är ju tredje gången gillt! Möter ännu ett Dark Elf lag, gjorde det i min andra match också så jag är ju inte allt för lycklig då dom har knivsvingade lönnmördare på planen som gör livet svårt för mina Norsekillar.
 
I ligan spelar jag inte mitt nurgle lag då det inte är komplett eller målat färdigt än. Jag spelar mitt Norselag: Migthy Mammoths. Norse är ett enligt mig bra start lag då i princip alla dina spelare startar med skillen "Block", den gör så att resultatet "Both Down" på tärningen inte sänker mina hårda Norsekillar utan bara motståndaren (Om inte han också har "Block" på sin spelare). Det dom saknar från start dock är en spelare som är bra på bollhantering, deras thrower har "Pass" vilket gör det lättare att passa bollen till en medspelare men han börjar inte med "Sure Hands" som dom flesta andra lags throwers får i början vilket gör det lättare att plocka upp bollen och undvika en onödig turnover. Det som lider av att dom får starta med "Block" är att deras Armour Value (AV) sänks från standarden på 8 till 7, vilket gör att dom blir svårare att slå ner pga "Block" men dom har större chans att bli skadade pga sin AV 7. Ett mindre känns inte som en så stor skillnad på papper men i matcherna gör det stor skillnad. 
 
Norse har också väldigt starka positionsspelare såsom:
 
Berserker (Blitzer) som startar utöver "Block" med "Jump Up" vilket gör att om han blir nertacklad så kostar det honom inget i Movement för att resa sig upp, Han startar även med "Frenzy" Vilket gör att om han slår "Push" så måste han följa efter och göra en tackling till. Han måste även följa efter om han tacklar ner motståndaren, men stannar då i rutan som motståndaren stod i.
 
Runner (Catchers) startar med skillsen "Block" och "Dauntless" som gör att han kan psykiskt kan pumpa upp sig att tackla ner större motståndare genom att tillfälligt höja sin styrka till samma som motståndarspelaren han vill tackla.
 
Ulfwereners (Varulvar) som byter ut 1 i AG mot 1 i ST så han hamnar på ST 4 och AG 2 han har även "Frenzy" men han saknar dock "Block"
 
Totalt sett tycker jag att Norse är ett lag som är starkt i lågt utvecklade ligor och i nystartade ligor pga att de flesta börjar med block. Känns som ett bra lag att spela om man är ny i spelet, tack vare deras underbara start skills.
 
Detta var allt för mig nu. Hejs!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: